Tai siis minulle se on ollut jo kauan. Siitä asti kun astuin ensimmäiset askeleeni takaisin Suomeen. Olin sanonut kaikille, että tulen takaisin syksyllä. Ja minähän astuin syksyyn. 

Tosin hetkittäin kaduin sitä, mutta rannalle ei päässyt enää (enkä sinne olisi mennytkään), joten saan sanoa, että tulin syksyllä kotiin.  

Ennen rakastin syksyä, nyt en juurikaan. Minusta tuli hetkessä täysin kesäihminen. Ennen rakastin sitä, että syksyllä lehdet alkoivat muuttaa värejään ja monien vuosien ajan minä sitä prosessia kuvasinkin. Nyt se vain jäi. Aina satoi, oli liian kylmä tai molempia. En siis saanut tänä syksynä yhtään hienoa kuvaa otettua syksystä. Pelkäsinkin, että näin käy joku vuosi. 

Kun muut alkoivat pukea takkejaan päälle, minä vuorauduin jo takin lisäksi paksuisiin neuleisiin ja huppareihin. Kaikki mitä kaverit kutsuvat kesävaatteilla, sanon minä niitä hepeniksi. Eihän niillä tarkene edes kesällä ja nyt puhun Suomen kesästä. 

Pelon sekaisin tuntein astelin eräänä päivänä toimistoon, jonne en ikinä olisi halunnut astella. Lääkärin huoneeseen, siihen huoneeseen, missä kuulisin tuomion. Nimenomaan tuomion. Olen siis monia vuosia kärsinyt erinäisistä selkä-, polvi-, niska- ja nilvelkivuista nilkoissa. Nyt vihdoin sain virallisen todistuksen niistä mikä minua oikeastaan vaivaa. Tätä en olisi halunnut kuulla, olin jo pohtinut kaiken maailman reumadiagnoosia sun muita. Olin jo tottunut siihen, että minulla tulisi olemaan reuma, kunhan se vain on mustaa valkoisella, vihdoin. Mutta en muista itkeneeni pitkiin aikoihin niin paljoa, kuin nyt. Lääkäri sanoi, että selkäni on pahasti mutkallaan ja se pitäisi leikata. Sitä pelkäsin vielä enemmän kuin syöpää - ihan oikeasti. En halua siihen leikkaukseen, sillä siinä on suuri riski, etten kävele enää ikinä. En edes ymmärrä, miten se on mahdollista, että selkä on niin jumissa, että puristaa hermoja kasaan, että tulee kipua mm. polviin ja niskaan. Nivelkipu on vain rasitusvammaa/kipua. Nyt, jos 6 viikossa jumpalla, venyttelyllä yms. harjoitteilla en saa hermopäätteitä "oikeisiin" paikkoihin ja kipua loppumaan, joudun leikkaukseen.